NYHEDER FRA FREETRAILER

| Januar 2021

I pandemiens kølevand:
Deleøkonomiske trends er her for at blive

Deleøkonomiske tjenester fortsætter med at stige i popularitet hos danskerne. Delingstjenesten Freetrailer har derfor samlet information om emnet fra det særlige år, som lige har været. Nu laver de en liste med nogle af de trends som har været mest toneangivende i branchen i løbet af en mildest talt turbulent tid. Trends som med al sandsynlighed er her for at blive.

Freetrailers deleøkonomiske koncept bygger på gratis udlån af trailere til privatpersoner. Et koncept som – lig andre aktører som tilbyder deleøkonomiske tjenester og platforme, – har gjort store fremskridt det sidste år. Den stærke trend, at anvende uden at eje, viser sig nu unægtelig at være kommet for at blive. Nu hvor 2021 er begyndt, viser Freetrailer nogle af de tendenser, der har haft størst indflydelse det sidste år.

– Da Freetrailer Group blev grundlagt i 2004 var der ikke mange danske der kendte til deleøkonomiske tjenester. Siden da er der sket en hel del, og delingsøkonomien er i dag en større del af manges hverdag. Vi er overbeviste om at denne industri vil fortsætte sin vækst i takt med at flere får øjnene op for de økonomiske og miljømæssige fordele der er ved at leje i stedet for at eje, siger Sara Lyngsøe, Chief Marketing Officer hos Freetrailer Group A/S.

1. Vinkelsliber, vest og taske
Der er næppe nogen tvivl om, at delingsøkonomien har devalueret ejerskabsstatus. Produkter der koster meget at eje, og sjældent bliver brugt, er oplagt for deleøkonomiske platforme. Bil, båd og feriebolig, for at nævne nogle. Nu ser vi også en stærk trend i at låne mere dagligdags produkter som værktøj, tasker og tøj. Med andre ord er deleøkonomien kommet endnu mere ind i de danske hjem.

2. Lån hvornår du vil – uden nødvendigvis at møde et menneske
Pandemien har unægtelig forandret en hel del. Især når det kommer til det personlige møde. I en tid hvor vi forsøger at holde afstand og undgå unødig kontakt med andre, er digitale løsninger mange gange afgørende. Et godt eksempel på dette er Freetrailers speciallås Freelock, som muliggør udleje helt uden fysisk kontakt. Brugen af Freelock steg i 2020 med over 60 procent sammenlignet med året før. Et andet eksempel er ubemandede delebil og -cykelstationer. Vær sikker på at tjenester uden fysisk kontakt eller bemanding kommer til at stige i 2021.

3. Pandemien skaber rum for innovation
Firmaet AirBnb har på mange måder forandret rejselivsbranchen. Dette har lagt pres på etablerede hotelkæder rundt om i verden. Det sidste år har været et af de værste nogensinde for hotelbranchen, men det har også givet et reelt løft til innovative løsninger. Flere hoteller er nemlig begyndt med deleøkonomi, da de det sidste år har delt deres tjenester indenfor mad, rengøring og service til ensomhedssøgende kontoransatte. Tomme værelser er, i nogle timer om dagen, blevet udlejet som midlertidige kontorer. En trend som med sikkerhed vil fortsætte længe efter at virusset er forsvundet.

Presse & Materiale

For presserealaterede henvendelser bedes I kontakte Freetrailers PR afdeling på: pr@freetrailer.com

Freetrailer ApS — CVR-number 27626661 | Sydmarken 31, 2860 Søborg, Danmark | Hovednummer: 88 537 700 | E-mail: pr@freetrailer.com

Vores profil

Kernen i Freetrailer er en avanceret IT-platform, der består af et intelligent og 100% selvbetjent it-system med apps, elektroniske låse, m.v., der gør det muligt for kunderne at booke, hente og returnere traileren. Af samme grund var vi indstillet til ”Årets E-handelspris 2019 for              årets bedste app”.

Rundt om kernen har vi opbygget en velfungerende vækstforretning, og nu går vi målrettet efter at få vores forretningsmodel bredt ud i flere lande